Page content

article content

Winnen of verliezen, krachtige marketing tijdens moeilijke tijden

Als je jouw business nu naar een hoger niveau kunt brengen bedenk dan eens hoe je er straks voor staat!

Samenvatting

Op dit moment leven we in een bijzondere tijd, wie had kort geleden voorzien dat een ogenschijnlijk onschuldig virus ons tot dit punt heeft kunnen brengen. De vraag die wij stellen is deze, zijn dit slechte tijden? Of geeft deze tijd ons de mogelijkheid om te winnen en onze business naar het volgende niveau te brengen? Wij geven handvatten om nu de volgende stap te zetten en jou te ondersteunen een succesvolle personal trainer te blijven. Harder werken dan je al deed, op nieuwe locaties gaan trainen, online trainingen en cursussen ontwikkelen we gaan het hier in deze whitepaper over hebben. Wij kunnen de toekomst niet voorspellen en geven jou geen garanties, maar één ding weten we wel zeker: Als jij gaat knokken dan kom je er straks krachtiger en toekomstbestendiger uit!

Waar gaan we het allemaal over hebben?

  1. Harder werken, minder omzet
  2. Alternatieve locaties
  3. Online coaching
  4. Online trainingen via Skype
  5. E-learning en community building
  6. Social presence
  7. Optimaliseer je website
  8. Daag jezelf uit
  9. Leadcampagnes
  10. Over Sportleads
  11. Laten we kennis maken! 
  1. Harder werken, minder omzet (of toch gewoon meer omzet)

Wij zien het om ons heen gebeuren, studio’s en sportscholen worden een stuk rustiger. Klanten melden zich af of blijven gewoon weg. Het resultaat is een terugloop in omzet, of zien we nu kansen om dit misschien te verhogen?

We moeten hard aan de slag, sappelen voor de appelen zeggen we ook wel! We moeten op zoek naar nieuwe mogelijkheden en gaan hard ons best doen om klanten te behouden. Ook in een tijd waar een virus ons leven zo langzamerhand beheerst hebben we behoefte aan sporten en bewegen. Dit kan betekenen dat we onze omzet de komende tijd terug zien lopen, maar er zijn ook kansen om dit beperken of misschien zelfs te verhogen. Uiteraard is een terugval in omzet niet wat je wilt, je hebt zorgvuldig gebouwd aan een goed lopende personal training studio en het voelt dan ook als een verlies. Accepteer de omstandigheden en ga niet kijken naar de downside maar focus je op de upside, deze whitepaper gaat je daarbij ondersteunen.

  1. Alternatieve locaties

De eerste tip die wij je gaan geven is, kijk naar alternatieve locaties ga uit de sportschool of studio en ga naar buiten toe. De zon begint weer te schijnen en er is voldoende ruimte beschikbaar.

Buiten trainen is ontzettend gezond, de zon begint langzaam aan weer te schijnen. Gooi je trainingsspullen achter in de auto en zoek een toffe locatie in een park of maak een afspraak met een sportpark. Hier is voldoende plek en mensen voelen zich een stuk veiliger in de buitenlucht. Natuurlijk heb je niet alle moderne apparatuur bij je die je in de studio hebt, maar trainen met lichaamsgewicht en het gebruik van bankjes, trappen en andere vrij beschikbare hulpmiddelen is niet alleen leuk en uitdagend maar ook een mooie afwisseling. Je klanten krijgen allemaal nieuwe uitdagingen en frisse energie!

Eenvoudige hulpmiddelen en allemaal vrolijke gezichten, en het mooie is dat je meerdere klanten tegelijk kunt helpen waardoor je je inkomsten per keer kunt verhogen!

  1. Online coaching

We zitten meer thuis, richt je dan ook op de mensen die thuis zitten en ga aan de slag met een online programma dat jouw klanten zelf kunnen volgen zonder dat ze bij jou in de studio hoeven te komen.

Werk een online programma uit dat mensen via Whatsapp of email kunnen ontvangen. Geef je klanten de mogelijkheid om zich hier tegen een vergoeding op in te schrijven. Je kunt dit ook inzetten voor klanten die liever niet bij jou in de studio of sportschool komen. Leg uit dat je een training op maat voor ze maakt in de vorm van een video. Besteed hier aandacht en tijd aan net zoals je zou doen als iemand fysiek bij je aanwezig is. Zorg voor een goed programma dat eenvoudig af te stemmen is op de doelstellingen van de klant. Hou bij het voedingsprogramma bijvoorbeeld rekening met het gedrag in de supermarkt, hoe zorg je voor de juiste voeding als de schappen leeg zijn? Wees hier creatief mee en reageer op de omstandigheden met praktische tips die passen bij de situatie waar we ons in bevinden.

  1. Online trainingen via Skype

Naast online coaching is het aanbieden van trainingen via bijvoorbeeld Skype een mooi voorbeeld van het inzetten van moderne media. Je kunt op deze manier meerdere klanten op een persoonlijke manier helpen bij hun trainingen.

Een mogelijkheid om jouw klanten toch persoonlijk te begeleiden is het aanbieden van trainingen via Skype. Je kunt op deze manier 1 op 1 trainingen geven maar ook groepstrainingen. Deze vorm van trainen op afstand is een mooi voorbeeld van het inzetten van moderne mogelijkheden. Je bent toch in contact met elkaar zonder dat je ook daadwerkelijk fysiek bij elkaar aanwezig hoeft te zijn. Maak deze mogelijkheid onderdeel van je dienstverlening, niet iedere klant zal hiervoor geschikt zijn maar vooral ondernemers maken toch al vaak gebruik van bijvoorbeeld Skype om meetings op afstand te doen. Deze categorie zal zich hier dan ook moeiteloos op aan kunnen passen.

  1. E-learning en community building

Vertaal jouw kennis naar een online omgeving die bestaat uit video!

Zorg ervoor dat je video’s maakt die klanten kunnen bekijken via een online platform zoals Youtube of een betaalde community. Er zijn verschillende systemen om dit aan te bieden, Huddle van IMU is hier een betaalbaar voorbeeld van. Een online community is een verdienmodel waarmee je op basis van content die je eenmalig creëert een grote groep mensen laat betalen om deze content te bekijken. Een goed voorbeeld van een online community in de fitnessbrache is Fit.nl hier kun je trainingsprogramma’s en fitness gerelateerde producten kopen maar ook veel content om je te helpen met trainen.

Je kunt video’s met verschillende boodschappen en trainingen maken:

  • Video’s afgestemd op doelstellingen zoals afvallen of spiermassa ontwikkelen
  • Video’s om specifieke spiergroepen te trainen
  • Video’s met trainingen bij specifieke klachten
  1. Social presence

Doordat we meer thuis zijn is iedereen actiever op social media, nieuwsberichten wisselen elkaar af met grappige berichten. Speel hier op in met bruikbare tips en tricks om sportief en gezond te blijven.

Geef via social media tips weg, een voorbeeld hiervan is: 5 tips om je weerstand op pijl te houden. Dit zorgt voor meer interactie via social media waardoor jij als personal trainer onder de aandacht blijft. Zorg ervoor dat je deze tips via je website deelt waardoor je traffic op je website krijgt. Combineer dit met de online programma’s om op die manier meer coaching en online trainingen te verkopen. Onze tip is om minimaal twee keer per week een goed bericht op social media te plaatsen om top of mind te blijven. Mocht je het al wat rustiger hebben dan kun je dit prima zelf doen, heb je hier minder tijd voor besteed dit dan uit vaak kan dit al voor een relatief klein bedrag per maand.

In het geval van het zwembad is het goed om een landingspagina te maken voor diploma A in Utrecht, maar ook voor diploma B in Utrecht. Op deze manier zal de website hoger scoren in Utrecht en de bezoeker vindt meteen de meest relevante informatie.

  1. Optimaliseer je website

Waarschijnlijk heb je een website die al een tijd bestaat, neem nu de tijd om jouw website goed te optimaliseren. Hoe scoor je op Google, heb je de juiste posities op termen die voor jou belangrijk zijn? Hoe zijn de conversies weten de bezoekers de weg naar het contactformulier of online coaching en trainingen te vinden?

90% van alle zoekopdrachten begint in Google. Het is dus erg belangrijk om hoog te scoren in Google. Het mooiste is natuurlijk om bovenaan te staan op de eerste pagina van de zoekresultaten. Maar voordat je hier komt te staan, zal er wat werk verricht moeten worden: jij zal je bezig moeten houden met zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO), is de kunst van het scoren in de gratis resultaten van Google. Zorg voor een zoekwoorden onderzoek, welke diensten en termen zijn voor jou belangrijk om op gevonden te worden? Een belangrijke term is bijvoorbeeld Personal Trainer in combinatie met de plaatsnaam waar je gevestigd bent. Bekijk de posities die je nu hebt in combinatie met de pagina’s waar je deze posities mee scoort. SEO is een project waar je tijd in moet steken, het resultaat is dan ook niet direct zichtbaar. Maar de posities die je uiteindelijk bereikt door dit goed op te pakken zorgen voor meer verkeer en super relevante bezoekers die over het algemeen al een aankoop intentie hebben. In ons Ebook “Succesvol ondernemen in de sportbranche” gaan we dieper in op alle stappen die je kunt ondernemen om een goede SEO strategie neer te zetten. Ook dit Ebook download je gratis via onze website.

Een auto heeft eens in de zoveel tijd een Algemene Periodieke Keuring (APK) nodig, maar dit geldt zeker ook voor jouw website. Zorg ervoor dat je minimaal één keer in de twee maanden jouw website checkt op onderstaande punten, dan ben je direct op de hoogte van de groeimogelijkheden. Om goed gevonden te worden op het internet, kunt je je richten op de volgende APK-punten:

  • Heb je in de gaten wat er gebeurt op jouw website?

Hoeveel bezoekers heeft jouw website? Waarin zijn zij geïnteresseerd? En hoelang blijven zij gemiddeld op de website? Deze gegevens kun je inzien via Google Analytics, een gratis systeem van Google. Dit systeem maakt inzichtelijk wat er gebeurt op je website. Installeer Google Analytics vandaag nog en begin met meten.

  • Is jouw website goed te bekijken op mobiele apparaten?

Ruim 80% van de bezoekers gebruikt een mobiele telefoon, een tablet of een ander medium dan de computer om te surfen op het internet. Het is daarom belangrijk om jouw website zo te ontwikkelen dat deze ook op schermen met kleinere resoluties goed weergegeven kan worden. Het hebben van een mobiele website wordt steeds belangrijker. Wees er op tijd bij.

  • Is jouw website gebruiksvriendelijk?

De looproutes in de Albert Heijn zijn uitgebreid onderzocht om ervoor te zorgen dat klanten zo goed mogelijk worden geholpen en de winkelier maximale omzet genereert. Zoals de looproutes van Albert Heijn getest en gemeten zijn, zo zal jouw ook uw website moeten worden geoptimaliseerd. Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina’s van jouw website goed te bereiken zijn. Kunnen de bezoekers binnen een paar klikken contact met je contact opnemen of een afspraak inplannen?. Analyseer met behulp van Google Analytics wat de bezoekers doen op jouw website en of dit overeenkomt met uw doelstellingen.

  1. Daag jezelf uit

“Als je doet wat je deed krijg je wat je had” deze uitspraak zegt eigenlijk alles, zorg ervoor dat je jezelf uitdaagt om je aan te passen aan nieuwe omstandigheden.

Als je in staat bent om jezelf uit dagen dan hoeft deze tijd helemaal geen slechte tijd te zijn. Sterker nog, wij zijn ervan overtuigd dat als jij je aan kunt passen en innovatief durft te zijn dan kom jij straks krachtig en sterk uit deze tijd. Vaak reageren we nu vanuit paniek en gaan we laten we de downside regeren. Wij dagen jou uit om jezelf uit te dagen!

  1. Leadcampagnes

Moeten we al onze campagnes nu “on hold” zetten of juist laten lopen?

Het antwoord hierop is wat ons betreft simpel, blijf zichtbaar! Natuurlijk moet je zorgvuldig omgaan met je budgetten dus ga daar verstandig mee om. Pas je campagnes aan op basis van de tips die wij je hebben gegeven richt je op het geven van tips om thuis fit te blijven, en promoot de online programma’s die je aan kunt bieden. Kies je doelgroepen zorgvuldig, een voorbeeld zijn senioren. Deze kwetsbare groep is geadviseerd om veel tuis te blijven zorg ervoor dat je deze groep voorziet van goed tips en programma’s die helpen om fit te zijn en te blijven. Promoot je online coaching en trainingsprogramma’s voor ondernemers, richt je op moeders die thuis moeten werken en daarnaast voor de kinderen zorgen. Meer dan genoeg kansen om omzet te genereren je moet gewoon op een andere manier kijken naar je campagnes.

Daag ons uit, wij werken voor een flink aantal personal trainers en sportscholen. Wij moeten ook inventief zijn, dit doen wij graag samen met onze klanten maar ook met jou als je nog geen klant bent.

Over sportleads

Sportleads helpt ondernemers in de sportbranche met alle marketing vraagstukken. Onze leadcampagnes hebben al voor veel nieuwe leden gezorgd die onze klanten hebben ingeschreven. Maar wij voelen ons ook betrokken bij de sportbranche daarom ondersteunen wij je ook door middel van een gratis Ebook en Whitepapers.

Wij werken op basis van exclusiviteit, per gemeente is ons marketing plan voor slechts 1 spotschool of personal trainer beschikbaar. Op die manier kunnen wij open en transparant werken voor onze klanten. Wil jij met ons sparren over de tips en tricks die we jou hebben gegeven? Neem dan contact op voor een gratis strategie sessie, we gaan graag samen met jou aan de slag om te bekijken waar jij winst kunt gaan behalen.

Comment Section

0 reacties op “Winnen of verliezen, krachtige marketing tijdens moeilijke tijden

Plaats een reactie


*